بازسازی لوگو

موتال

بازسازی لوگو یکی از اساسی‌ترین و سخت‌ترین تصمیماتی است که صاحب برند با آن روبرو می‌شود.

چرا لوگو را بازسازی می‌کینم؟

گاهی اوقات یک کسب و کار شروع بکار می‌کند که هیچ آینده‌ایی برای خود متصور نیست، و یا صاحب آن صرفا نشانی می‌خواهد که اجناس خود را به بازار عرضه کند، معمولا در این شرایط لوگو طراحی شده بصورت عجله‌ایی و بدون در نظر داشتن آینده، اصول و توسعه آن طراحی یا بخواست کارفرما اجرا می‌شود.

می‌خواهم با یک مثال عینی و پروژه اجرا شده این بحث را پیش ببریم؛

برندی بنام موتال که بعد از شروع بکار در صنعت تولید پوشاک تخصصی ورزشی، لوگویی با فرم و قالب زیر طراحی کرده بودند.

لوگویی مربعی شکل از ادغام دو نوع مونوگرام و تایپو گرافی طراحی شده بود، با اینکه در نگاه اول ظاهر زیبایی داشت، ولیکن با چالش‌های مهمی روبرو بود.

برای اصلاح موارد، باید آنها را یکی یکی بررسی کرد، در ادامه باهم جزئیات را بررسی می‌کنیم تا روند اصلاح آنها را انجام دهیم:

در تصویر بالا لوگو اولیه برند موتال با لوگو اصلاح شده آن را مشاهده می‌کنید که در ادامه با تفکیک جزئیات آن را بررسی می‌کنیم.

موتال

با شماره گذاری بخش‌های مهم و تاثیر گذار ساختار اصولی در لوگو به نتایج زیر می‌رسیم:

  • با اندازه گیری عرض سازه‌های تشکیل دهنده تایپو گرافی، به این مهم پی میبریم که از اندازه واحد برخوردار نیستند، عرض ستون‌های M یا عرض ستون T یکسان نیست، همچنین ارتفاع دنباله L نیز با عرض ستون‌های M و T مغایر است و این نیز باعث از بین رفتن زیبایی فرم تایپو گرافی می‌شود.
  • حرف A استفاده شده به دلیل داشتن حفره میانی، پیاده سازی این حرف را در بسترهای مختلف با چالش‌های بسیاری روبرو می‎‌کند، بطور مثال: اگر بخواهیم این حرف را بر روی سطحی که نیاز به برش شبرنگ یا وینیل اجرا کنیم، و اگر اندازه لوگو کمی کوچک باشد، در پوست کنی مثلث کوچک حرف A به مشکل بر می‌خوریم.
  • ارتفاع حرف T بیشتر از حروف دیگر است که این امیر باعث می‌شود زمانیکه که بخواهیم از بخش تایپو گرافی لوگو بصورت مجزا استفاده کنیم، با مشکل مواجه می‌شویم و زیبایی بخش تایپو به تنهایی از بین می‌رود.
  • اگر به بخش شماره 3 توجه کنید، فاصله بخش سه قسمتی لوگو در قسمت میانی بیش از اندازه کم است، که مشتری و مجری را با سختیهای زیادی مواجه می‌کند.
  • زمانیکه بخواهیم اجزاء لوگو را بطور مجزا از هم، در پلتفرم‌های مختلف استفاده کنیم، امکان پذیر نیست، چرا که شکل هندسی و فرم لوگو استاندارد نیست.

آغاز یک اصلاح ساختاری:

  • در مرحله اول باید در نظر داشته باشیم، ریدیزاین لوگو نباید به ساختار کلی لوگو آسیب بزند، بطوریکه مخاطب در نگاه اول فرق بین لوگو جدید و لوگو قدیم را متوجه نشود، چون هدف اصلاح ساختاری لوگو و رفع مشکلات پیش آمده است.
  • با تغییرات جزئی ولی کاربردی لوگو اصلاح شده به شکل زیر درآمد:
موتال
  • همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، پیکربندی لوگو دستنخورده باقی مانده است، و تغییراتی که مارا برای استفاده راحتتر وکاربردی این لوگو اعمال شده قابل لمس است.
  • در قسمت شماره 2، اندازه ستون‌های حروف تایپوگرافی را نشان می‌دهد که هنعرض هستند، و این باعث م‍ی‌شود زمانیکه تایپوگرافی را مانند شکل زیر به تنهایی استفاده می‌کنیم، زیبایی آن حفظ شود.
  • در قسمت شماره 6، با حذف خط پایینی حرف A، کار را برای برش، هک و چاپ تایپوگرافی در مقیاس‌های کوچکتر را میسر می‌کند، چرا که قسمت مثلثی شکل مابین نوک حرف A و خط افقی آن بیش از اندازه کوچک و غیر کاربردی است.
  • در قسمت شماره 4، فاصله بین قسمت میانی سه بخشی بالایی، به اندازه‌ایی است که آن را هم می‌توان در مقیاس‌ای کوچک اجرا کرد.
  • به تفاوت دو فرم زیر توجه کنید:
موتال
  • فرم کدام شکل استاندارد است؟

  • در بالا به دو فرم لوگو، قبل و بعد از اصلاح را مشاده می‌کنید، سمت راست شکل کاملا متقارن و فواصل کاملا یکسان و زاویه‌ایی با شیب ملایم و در چپ شکلی با زوایای تیز در حین حال با فواصل مختلف در بخش‌های مختلف آن.

سخن پایانی:

اشکان هاشمی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید